Villkor & Frakt
Nedan finner du våra villkor. Var noggrann med att läsa igenom dom innan du genomför en beställning hos oss. Om du har funderingar kring något så är det bara att kontakta oss, så hjälper vi dig gärna.
Beställningar
Efter slutfört köp skickas en orderbekräftelse till angiven mejladress. I bekräftelsemejlet ska det gå att finna alla relevanta uppgifter om vilka produkter som beställts, priser och fakturerings samt eventuell leveransadress.
Om denna information inte stämmer överens var god kontakta oss på info@nordicart.se snarast möjligt så vi kan åtgärda eventuella fel.
Leveranstider
Alla varor skickas med antingen DHL, UPS eller Posten och den ordinarie leveranstiden ligger på 5-10 arbetsdagar. Beställningar som görs under helgdagar kommer att behandlas den närmaste arbetsdagen (d.v.s. om en beställning görs på lördagen så kommer ordern att behandlas på måndagen).
Vid eventuell försenad leverans ombeds kunden att kontakta oss snarast på info@nordicart.se. Givetivs har kunden rätt att häva köpet vid fallet av en försenad leverans.
Ansvaret för beställda varor övergår till kunden först när leveransen är slutförd.
Priser
Priserna i butiken anges i SEK (svenska kronor) inklusive 25% mervärdesskatt på samtliga varor.
Vi reserverar oss för möjliga prisändringar orsakat av leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Frakt
Alla varor skickas med DHL, UPS och Posten. Kostnad för frakt tillkommer med 200 kronor.
Om förseningar skulle uppstå så ombeds kunden meddela oss så snarast som möjligt på info@nordicart.se.
Betalningsmetoder
Betalning sker med VISA/Mastercard konto- eller kreditkort.
Summan debiteras ditt betalkort i samband med att beställningen levereras till dig. Vi använder oss av DIBS som är PCI DSS certficerade. DIBS använder 3D Secure som är en global säkerhetsstandard, framtagen av VISA och Mastercard.
Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering och betalväxeln tillhandahålls av leverantören DIBS. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Endast kort utfärdade av svenska banker tillåts.
Hantering av personuppgifter
Vi sparar inte kunduppgifter till annat än fullföljning av beställning, enligt PUL (personuppgiftslagen). Kunden kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort uppgifterna ur vår databas.
Ej uthämtade leveranser
Hämtar kunden ej ut varor som kunden har beställt så debiteras kunden vår kostnad för att skicka ditt paket fram och tillbaka samt lagerkostnad.
Kostnaden för detta är för närvarande 395 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Kunden måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av beställning..
Returer
Retur skall ske inom 14 dagar från leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas i oskadat skick. Vi följer distans och hemförsäljningslagen. Varan skall returneras i väsentligen oförändrat skick.
Kunden ombeds att meddela oss samt ange på vilket sätt kunden anser att varan är felaktig på support@www.grafikus.se. När kunden har meddelat oss så skickar vi en förbetald returfraktsedal samt anvisningar. Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt. Kunden har enligt lag reklamationsrätt på varan i 3 år förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt, inom 6 månader från inköpstillfället.
Kunden står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.
Vid eventuell tvist följer vi Allmäna reklamationsnämndens rekommendationer.
Produkter
Vårt grafiska sortiment är signerad och numrerad alternativ editerade EA av konstnären.
EA är en upplaga på 10% av den numrerade upplagan med beteckningen EA (av franskans epreuve d’artist). Dessa är att likställas med den numrerade upplagan och fungerade som lön för konstnären. Det var konstverk som var godkända av konstnären och som konstnären kunde sälja hur denne önskade.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna hemsida samt eventuell slutförsäljning av varor.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi besvarar gärna era frågor beträffande varans ”verkliga” utseende om ni känner er osäkra.
Force majeure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.
Cookies (Kakor)
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information finns på Post och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.